معرفی بزرگترین کشورهای تولید کننده و صادرکننده پارچه در صنعت نساجی و پوشاک جهان

معرفی بزرگترین کشورهای تولید کننده و صادرکننده پارچه در صنعت نساجی و پوشاک جهان

با توجه به نیاز بالای مردم جهان به منسوجات و پوشاک، کشورهای زیادی در سراسر دنیا این محصولات را تولید می کنند. این منسوجات در همان کشورها استفاده شده و به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. برخی از این کشورها در این صنعت بسیار شناخته شده و قدرتمند فعالیت دارند. در ادامه بزرگترین کشورهای صادر کننده و تولید کننده پارچه در صنعت نساجی و پوشاک جهان معرفی می شوند.
صنعت نساجی نیز همانند دیگر صنعت ها چالش های خاص خود را دارد. اما امروزه یکی از صنایع مورد توجه که دارای بازار رقابتی است، محسوب می شود. بسیاری به دنبال صادرات پارچه و پوشاک هستند، زیرا مزایای متعددی را برای آن ها دارد. از جمله این مزایا می توان به تقویت اقتصاد، افزایش رقابت و کیفیت، تنوع بالا و داشتن سهم در بازار جهانی اشاره کرد. اما با وجود مشکلاتی که در رشد اقتصادی وجود داشته، صادرات نساجی و پوشاک به عنوان نقطه روشنی، همواره رو به افزایش بوده است.
در ادامه با 10 کشور برتر که به عنوان صادر کننده و تولید کننده پارچه شناخته شده اند، آشنا خواهید شد. همانطور که گفته شد، این صنعت نیز چالش ها و مشکلات خاص خود را داشته است. اما در گذر زمان به علت نیازهای مردم رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.


1. اولین کشور از کشورهای تولید کننده پارچه: چین


صنعت نساجی چین با گردش مالی 266.41 میلیارد دلار، بزرگترین صادر کننده و تولید کننده پارچه در جهان است. عواملی که باعث شده اند تا کشور چین در این زمینه در رتبه 1 قرار داشته باشد عبارتند از:
تولید با هزینه کم
کیفیت بالا مواد خام
ساختار صنعتی کشور
وجود ماشین آلات مدرن با تکنولوژی بالا
شناخته شدن برند و کیفیت کار برای مصرف کننده های داخلی و بازار جهانی
در کشور چین شش صنعت فرعی زیر مجموعه صنعت نساجی هستند. این صنایع زیر مجموعه شامل پنبه، الیاف شیمیایی، نساجی پشم، نساجی کتانی و نساجی ابریشم و بافتنی می شود. در نتیجه حجم تولید صنعت نساجی چینبخش زیادی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

 

2. آلمان


صنعت نساجی و پوشاک آلمان سابقه طولانی در تولید، نوآوری و انعطاف پذیری در این صنعت دارد. آلمان یکی از بزرگترین صادر کنندگان پوشاک بافتنی، الیاف دست ساز، نخ مصنوعی و ماشین آلات نساجی است. ارزش صادرات در این کشور حدود 38.99 میلیارد دلار است. این کشور دومین صادر کننده بزرگ منسوجات در جهان است و به دلیل کیفیت بالای محصولات و دارا بودن انواع لوازم جانبی منسوجات و پوشاک در جهان شناخته شده است. طی دهه های اخیر، این کشور تولیدات خود را به جای تولید در حجم بالا و هزینه کم به محصولاتی با کیفیت بسیار بالا تبدیل کرده است.


3. سومین کشور از کشورهای تولید کننده پارچه: بنگلادش


در دهه های اخیر، بنگلادش به عنوان یک مرکز اصلی برای تولید پوشاک ظاهر شده است. از جمله نقاط قوت این کشور هزینه کم نیروی کار و وجود تعداد نیروی کار زیاد است. تکنولوژی پیشرفته و محصولات با کیفیت بالا بسیاری از برنده های عمده خرده فروشی را به بنگلادش جذب کرده است. بنگلادش با گردش مالی 38.73 میلیارد دلار یکی از صادر کنندگان پیشرو در صنعت نساجی محسوب می شود. همچنین ظرفیت بالای بنگلادش به برند های جهانی کمک می کند تا از شفافیت و هماهنگی بیشتر در زنجیره تامین خود اطمینان حاصل کنند. صنعت نساجی بنگلادش با سفارش عمده اقلام ارزش افزوده برند های بزرگ جهانی، به سرعت در حال رشد است.


4. ویتنام


صنعت نساجی ویتنام به تولید کنندگان و خریداران کمک کرده تا زنجیره تامین خود را متنوع کنند. این امر با پشتوانه هزینه های پایین نیروی کار و تمرکز صنعت بر تخصص، نوسازی و افزایش ارزش افزوده محقق شده است. ویتنام با گردش مالی 37.93 میلیارد دلاری، چهارمین صادر کننده برتر جهانی نساجی و پوشاک است. تمرکز عمده این کشور تولید کننده پارچه بر تولید اقلام با رقابت پذیری بالا در بازار جهانی و بهبود زنجیره تامین پوشاک و منسوجات است.


5. هند


صنعت نساجی و پوشاک در هند این کشور را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان در جهان تبدیل کرده است. صنعت نساجی در هند به طور کلی به دو بخش طبقه بندی می شود. بخش اول بخش سازمان یافته شامل بافندگی و صنایع دستی است که در مقیاس کوچک و با استفاده از ابزارها و روش های سنتی کار می کنند. بخش دوم از ماشین آلات و تکنیک های مدرن برای تولید استفاده می کند. محصولات گران قیمت به زنجیره ارزش فشار می آورند و صادرات نخ، پارچه و پوشاک را به میزان کمتری رقابتی می کنند. هند با گردش مالی 37.11 میلیارد دلار در رتبه پنجم کشورهای بزرگ قرار دارد. کشور هند از فناوری فشرده برای تولید انبوه محصولات نساجی، ریسندگی، بافندگی، فرآوری و پوشاک استفاده می کند.


6. ششمین کشور از کشورهای تولید کننده پارچه: ایتالیا


صنعت نساجی ایتالیا در دنیای پوشاک و مد پیشتاز است. ایتالیا طیف وسیعی از الیاف را با پنبه، کتان، ابریشم و پشم پوشش می دهد. صنعت نساجی ایتالیا با ارزش صادرات 36.57 میلیارد دلار به شدت صادرات محور است. در این کشور این صنعت ساختار تولید مستحکم تری را با فناوری های نوآورانه در پیش گرفته است. نوآوری محصول ایتالیا کاملا بر عملکرد فنی پارچه ها و نخ ها متمرکز است تا زمینه های کاربرد را گسترش دهد. ایتالیا طیف وسیعی از نساجی الکترونیکی را با فناوری های جدید تولید می کند تا مزایای بسیاری را برای استفاده کنندگان فراهم آورد.


 7. ترکیه


صنعت نساجی و پوشاک ترکیه با قابلیت رعایت استاندارد های بالا و طیف وسیعی از محصولات، نقش مهمی در تجارت جهانی نساجی دارد. تولید و صادرات این صنعت در ترکیه از کالاهای با ارزش افزوده پایین به اقلام تولیدی با ارزش افزوده بالا و کالاهای مد روز تغییر یافته است. ارزش صادرات صنعت نساجی ترکیه به 27.56 میلیارد دلار رسیده است. ترکیه با ظرفیت طراحی شگفت انگیز، راه حل های پیشرفته، ظرفیت تولید پویا و انعطاف پذیر و با در نظر گرفتن کیفیت، سلامت و محیط زیست باعث شکوفایی صنعت نساجی و پوشاک شده است.


 8. ایالات متحده آمریکا


ایالات متحده یک تولید کننده و صادر کننده مواد خام نساجی، پارچه، نخ، پوشاک و سایر محصولات نساجی رقابتی جهانی است. این کشور با ارزش صادرات 27.14 میلیارد دلار، هشتمین صادر کننده بزرگ منسوجات است. قدرت نساجی ایالات متحده در پارچه های غیر بافته، تخصصی و صنعتی، منسوجات پزشکی و پوشاک محافظ نهفته است. همچنین ایالات متحده از نظر فنی در بخش نساجی و پوشاک بسیار پیشرفت کرده است. این باعث شده تا شرکت های زیادی در بازار نساجی ایالات متحده سرمایه گذاری کنند.


9. هنگ کنگ چین


صنعت نساجی هنگ کنگ به دلیل پارچه های رنگ شده و چاپ شده بسیار مشهور است. این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان نخ ریسی، جین بافی، بافتنی پانل و بافندگی پنبه ای ریز است. هنگ کنگ با ارزش صادراتی 20.43 میلیارد دلار، نهمین صادر کننده بزرگ نساجی و پوشاک در جهان است. هنگ کنگ تولید کننده طراحی اصلی (ODM) و تولید کننده تجهیزات اصلی (OEM) است. در نتیجه در حال حرکت به سمت بالاترین مقیاس در ارزش بازار است که مطابق با خواسته های بازار داخلی و بین المللی است.
10. یکی دیگر از کشورهای تولید کننده پارچه: اسپانیا
تولید ماشین آلات نساجی و نساجی یکی از بزرگترین صنایع در اسپانیا است. در اسپانیا انواع ماشین آلات از ریسندگی و بافت لباس گرفته تا رنگرزی، تکمیل و تولید می شود. اسپانیا دهمین صادر کنننده بزرگ با ارزش 20.20 میلیارد دلار است. تجارت و ایجاد نساجی اسپانیا آن را به یک منطقه برتر در زمینه مد تبدیل کرده است. در نتیجه این کشور به طور پیوسته در حال حرکت رو به جلو برای رسیدن به جایگاه های جدید در دنیای نساجی و مد است.


جمع بندی


این کشورها محرک بازار نساجی و پوشاک در سراسر جهان هستند. همچنین باعث ایجاد تحول و پیشرفت در این صنعت شده اند. زیرا این کشورها با استفاده از نوآوری با فناوری های پیشرفته در کارخانه نساجی، دنیای نساجی و پوشاک را شکل داده اند. آینده صنعت نساجی به دلیل وجود مصرف بالای داخلی و تقاضای بالای صادرات بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد.